Blogul Spacesignals prezinta o parte din preocuparile mele din urmatoarele domenii: Invatamant: ca initiator si fondator al Scolii de vara "Generatia Urmatoare" ce se desfasoara, anual, la Marisel; ca student, la Scoala Doctorala a Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca. Cercetare: Obiecte spatiale din apropierea Pamantului (NEO); telecomunicatii asigurate de sateliti artificiali; activitatea solara si vremea spatiala; Unde electromagnetice de foarte joasa frecventa. Productie: Proiectare si executie de aparate si echipamente cu scop didactic sau pentru cercetare stiintifica; consultanta si prestari de servicii in telecomunicatii terestre sau satelitare. TOATE ARTICOLELE DE PE ACEST BLOG AU FOST SCRISE DE MINE. Aproape toate fotografiile de pe blog au fost facute de mine sau cu aparatul meu foto, acolo unde apar si eu in cadru. Am participat activ la proiectarea, instalarea echipamentelor si realizarea constructiilor aferente prezentate pe acest blog. Daca aveti sugestii sau alte idei pe care doriti sa mi le comunicati, nu ezitati sa-mi scrieti la adresa de mai jos:



Monday, January 9, 2012

Halou in jurul discului aparent al Lunii la inceput de ianuarie

In seara zilei de 6 ianuarie 2012 pe cerul Clujului a aparut un fenomen meteorologic interesant. In jurul discului aparent al Lunii s-a format un inel luminos, un halou. Ca de obicei, am avut la mine aparatul de fotografiat. L-am instalat pe trepied, am facut setarile necesare pentru fotografiere nocturna si am obtinut cateva clisee reusite. Puteti vedea, mai jos, unul din cliseele realizate in centrul Clujului. Liniile oblice care apar pe cliseu sunt linii de alimentare a iluminatului public.

Halou in jurul discului aparent al Lunii. Dati clik pe imagine pentru a vedea detalii (foto: Paul Dolea)

Aparitia unui cerc luminos in jurul discului aparent al Lunii sau al Soarelui este un fenomen optic de refractie a luminii prin miliarde de cristale mici de gheata de forma unor prisme hexagonale regulate, aflate in nori Cirrus ( la peste 5000m deasupra solului). Pe doua din fetele laterale ale prismei, neparalele si nealaturate, se produce o dubla refractie datorita careia fasciculul practic paralel al razelor de luna este deviat cu un unghi de aproximativ 22 grade. Un observator aflat la sol va vedea, sub un unghi de 2x22 grade, un cerc luminos in jurul discului aparent al Lunii (sau al Soarelui).

Desigur ca multitudinea de cristale de gheata din norii Cirrus au orientari diferite dar cele care au o orientare perpendiculara pe directia razelor de luna vor crea efectul optic de halou. Un alt observator, aflat in alt punct de observare, va beneficia de refractia luminii pe o alta multime de cristale, vazand un "alt halou".