Blogul Spacesignals prezinta o parte din preocuparile mele din urmatoarele domenii: Invatamant: ca initiator si fondator al Scolii de vara "Generatia Urmatoare" ce se desfasoara, anual, la Marisel; ca student, la Scoala Doctorala a Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca. Cercetare: Obiecte spatiale din apropierea Pamantului (NEO); telecomunicatii asigurate de sateliti artificiali; activitatea solara si vremea spatiala; Unde electromagnetice de foarte joasa frecventa. Productie: Proiectare si executie de aparate si echipamente cu scop didactic sau pentru cercetare stiintifica; consultanta si prestari de servicii in telecomunicatii terestre sau satelitare. TOATE ARTICOLELE DE PE ACEST BLOG AU FOST SCRISE DE MINE. Aproape toate fotografiile de pe blog au fost facute de mine sau cu aparatul meu foto, acolo unde apar si eu in cadru. Am participat activ la proiectarea, instalarea echipamentelor si realizarea constructiilor aferente prezentate pe acest blog. Daca aveti sugestii sau alte idei pe care doriti sa mi le comunicati, nu ezitati sa-mi scrieti la adresa de mai jos:



Tuesday, November 8, 2011

Constructia antenei magnetice de 3m

Senzorul de camp electromagnetic de joasa frecventa (VLF,ULF,SLF si ELF) bazat pe fenomenul de inductie a fost realizat cu sprijinul direct al firmei VLG cu sediul in Martinesti, judetul Cluj. Ei sunt lideri pe piata est-europeana in comercializarea conductorilor electrici. Conducerea firmei a fost placut impresionata de proiectele mele si a decis sa ma sponsorizeze cu 4500m de conductor electric izolat avand sectiunea de 1mmp. Din acesti 4500m de conductor am utilizat 1500m pentru construirea acestei antene, 3000m ramanad pentru un senzor triaxial.
Prima etapa a fost construirea suportului toroidal (vezi fotografia alaturata). Acest suport l-am realizat din 20m de tub de polopropilena cu diametrul de 65mm. Cei 1500m de cablu i-am bobinat in interiorul tubului, cu multa rabdare, perseverenta si ingeniozitate, dupa cum se poate vedea in imaginile 2 si 3. In final am obtinut o antena cu diametrul de 3m si avand o suprafata echivalenta de receptie de aproximativ 150mp. Dupa finalizarea constructiei, am trecut la teste. Am cuplat antena prin intermediul unui bloc de amplificare la un bloc de analiza numerica. Semnalul era atat de puternic incat amplificatorul intra in limitare iar blocul de analiza dadea doar rezultate eronate. A renuntat la blocul de amplificare dar chiar si asa datele achizitionate erau total neconcludente. Poluarea electromagnetica din orasul Cluj este atat de mare incat este imposibil sa folosesti un senzor atat de sensibil, chiar si in tr-o zona "de case". Eram destul de dezamagit dar speram ca la Marisel, pe terenul observatorului astronomic situatia sa se schimbe radical. Am incarcat bobina in camion si am transportat-o la locatia finala. Intr-adevar, acolo, printre munti si case taranesti, antena si sistemul de achizitie de date si-a aratat valoarea. Amplificatorul nu a mai intrat in limitare si spectrele obtinute in domeniul VLF , ULF, SLF si ELF au fost de o finete deosebita.