Blogul Spacesignals prezinta o parte din preocuparile mele din urmatoarele domenii: Invatamant: ca initiator si fondator al Scolii de vara "Generatia Urmatoare" ce se desfasoara, anual, la Marisel; ca student, la Scoala Doctorala a Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca. Cercetare: Obiecte spatiale din apropierea Pamantului (NEO); telecomunicatii asigurate de sateliti artificiali; activitatea solara si vremea spatiala; Unde electromagnetice de foarte joasa frecventa. Productie: Proiectare si executie de aparate si echipamente cu scop didactic sau pentru cercetare stiintifica; consultanta si prestari de servicii in telecomunicatii terestre sau satelitare. TOATE ARTICOLELE DE PE ACEST BLOG AU FOST SCRISE DE MINE. Aproape toate fotografiile de pe blog au fost facute de mine sau cu aparatul meu foto, acolo unde apar si eu in cadru. Am participat activ la proiectarea, instalarea echipamentelor si realizarea constructiilor aferente prezentate pe acest blog. Daca aveti sugestii sau alte idei pe care doriti sa mi le comunicati, nu ezitati sa-mi scrieti la adresa de mai jos:



Monday, December 3, 2012

Toamna se numara bobocii!

Toamna anului 2012 a fost lunga si secetoasa, cu multe zile care au semanat mai degraba a cu o vara tarzie. Poate ca si de aceea am amanat asa de mult timp ziua bilantului verii care a trecut.De fapt, este un bilant pe 5 luni, de la inceputul lunii iulie si pana la inceputul lunii decembrie, o  perioada care, pentru mine, a fost foarte incarcata de activitati si evenimente.
Prima jumatate a lunii iulie a fost marcata de Editia a III-a a Scolii de Vara "Generatia Urmatoare" pe care am initiat-o si o conduc inca de la prima editie.Ca si in editiile precedente, si in acest an cursantii au efectuat activitati cu care multi dintre ei erau familiarizati din editiile precedente:
  • observarea petelor solare si a cerului noptii cu echipamentele optice cu care este dotata Scoala de Vara
  • determinarea directiei meridianului local si a orei la care Soarele tranziteaza acest meridian
  • orientarea in teren cu ajutorul receptoarelor GPS
  • scanarea cerului in banda de 12 GHz
  • transmisii audio-video cu echipamente wireless
In fiecare editie am incercat si voi incerca sa completez activitatile desfasurate in editiile precedente cu altele noi. Astfel, in acest an, elevii au participat la demonstratii de receptie voce si date de la sateliti artificiali de joasa altitudine. In paranteza fie spus, receptia semnalelor emise de catre acesti sateliti este cu mult mai dificila decat receptia semnalelor emise de sateliti geostationari iar echipamentele de receptie sunt total diferite. O alta actiune care a starnit un viu interes a fost receptia de imagini ale partii de nord a continentului african, a Mediteranei si a Europei, in timp real, cu antene  care au urmarit trecerea de la orizont la orizont a satelitilor meteorologici de joasa altitudine care au avut treceri peste partea centrala si de est a Europei. La experimentele si demonstratiile care s-au facut intr-una din zile au participat si 13 studenti de la Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca. Si aceasta a treia editie a avut un larg ecou in presa scrisa si in audio-vizual. O satisfactie deosebita am avut-o intr-una din zilele verii care a trecut cand, un prieten, mi-a spus ca d-ul Alexandru Mironov a avut cuvinte de lauda pentru aceasta Scoala de Vara, intr-o emisiunile transmisa de televiziunea nationala.
La sfarsitul lunii iulie am primit o veste foarte buna: au fost anuntate rezultatele unei competitii de proiecte de cercetare desfasurate la nivel national si unul din proiectele de cercetare la care particip a primit finantare. Este vorba de un proiect de monitorizare optica a satelitilor de orbita medie si inalta si a unor obiecte potential periculoase care se afla in apropierea Pamantului.
In luna august mi-am permis un concediu de cateva zile pe litoralul romanesc al Marii Negre. Am revenit la Cluj cu forte proaspete si am continuat experimetele de receptie VLF in Cluj si la Marisel.
Inceputul lunii septembrie a fost marcat de o alta veste buna. Un articol stiintific la care am colaborat in calitate de coautor a fost publicat in cea mai importanta revista de astronautica: Acta Astronautica. Aceasta revista este sponsorizata de International Academy of Astronautics si este indexata ISI. Titlul articolului este:Long baseline stereoscopic imager for close to Earth objects range measurements
In paralel cu masuratorile si experimentele legate de receptia semnalelor VLF am continuat redactarea tezei de doctorat. Aceasta activitate este fascinanta pentru ca te obliga sa tii pasul cu tot ceea ce este nou in domeniul de cercetare pe care ti l-ai ales si sa iti pui ordine in gandire si in informatiile pe care le acumulezi
Inceputul lunii noiembrie a adus o noua veste buna. Un alt proiect de cercetare la care particip a fost bine apreciat de evaluatori si va fi finantat in cadrul Agentiei Spatiale Europene (ESA) 
Dupa cum am aratat mai sus, nu am stat degeaba, chiar daca nu am mai scris pe blog ata de des cum obisnuiam mai demult. Ma voi revansa in schimb in periada imediat urmatoare.